Victoria 3!

Proběhla první část PDXCONu. Zvony vyzvánějí, odpalují se slavnostní dělové salvy, v nabitých katedrálách duní varhany se všemi restříky vytaženými nadoraz a z tísíců hrdel nadšených hráčů hřmí slavnostní Te Deum. Koho by zajímaly nějaké přílepky k CKIII, Stellaris či jiné hře? Vždyť hle, zde po rudém koberci v záři reflektorů s trochu záhadným úsměvem Mony Lisy, freneticky vítaná jásajícimi davy, přichází ONA, toužebně očekávaná a vymodlená Victoria 3!

Byl jsem skeptik, mýlil jsem se a jsem rád, že jsem se mýlil. Paradox konečně po mnoha letech čekání ohlásil hru, kterou marně vyhlížely všichni milovníci Grand Strategy. Paradox zjevně pochopil nutnost napravit přešlapy z posledních dvou let. Imperátor byl propadák a nic si nenalhávejme, CKIII také není žádný zázrak.

Zdroj: Paradox Interactive

Co nás tedy čeká? Znalci Vic2 tuší. Pro ostatní: Victoria 3 je simulátor společnosti. Na rozdíl od HOI4 to nebude hra pro válečné štváče, i když války samozřejmě nejsou vyloučeny. Válka je však zatraceně drahá záležitost a tak půjde především o ekonomiku a politiku. Ostatně jak byste chtěli válčit bez dokonale šlapající ekonomiky? A když už vám ta ekonomika bude šlapat, určitě si ji nebudete chtít rozbít nějakými přitroublými válečnými dobrodružstvími.

Zdroj: Paradox Interactive

Přesný model světa ve století vývoje. Hra probíhá mezi 19. a 20. stoletím v rychle se rozvíjejícím světě. Hranice mají odpovídat historii a populace také. Budete moci hrát za více než 100 různých států způsobem, jaký vám bude vyhovovat. Můžete hrát jako militaristická velmoc s obrovskou armádou i jako malá země, založená na funkční ekonomice a diplomacii. Na své si tedy přijdou jak váleční štváči, tak ekonomové rašínovského typu. Victoria 3 však bude dělat vše proto, aby se hráči vyhýbali válce a raději se zabývali diplomacií a vyjednáváním. Vojenské konflikty budou mít ve Victoria 3 mnohem menší roli, než v ostatních hrách.

Zdroj: Paradox Interactive

Skutečná populace. Lidé nejsou jen halda čísel, každý jednotlivec má svou osobnost, ideologii, politickou příslušnost a nějakou míru vlivu. Neustále se přesouvají do různých zájmových skupin, což bude mít významný vliv na vládu a prosperitu vaší země.

Vyspělá ekonomika. Dovoz, vývoz, daně a další aspekty, které ovlivní ekonomickou sílu vaší země.

Diplomacie a politika. Neustálý boj různých skupin o získání moci, komplexní diplomatická jednání s ostatními zeměmi bez nutnosti uchýlit se k válce.

Věda a průmysl. Nestačí svou zemi jen udržovat, je nutné také podporovat její růst. Při výzkumu nových technologií ji provedete vědeckotechnickou revolucí.

To je jen hrubý náčrt toho, co nás čeká a vypadá to jako velmi ambiciózní projekt. Termín vydání zatím není stanoven a je pravděpodobné, že na vydání hry si počkáme nejméně do příštího roku.

Podívejme se ještě na několik podrobností, které dychtivým hráčům prozradili vývojáři.

Zdroj: Paradox Interactive

„K dispozici máme celou světovou populaci roku 1836, což dělá přibližně miliardu lidí. Není to samozřejmě stoprocentně přesné, ale snažíme se to simulovat co nejlépe, což přinese po celém světě tisíce nových objevů“ uvedl ředitel hry Martin Anward. „Mocenské skupiny, vznikající ve hře, mohou být velmi silné, zejména když se dostanou do vlády. I když nebudou úplně nejsilnější, budete jim neustále muset věnovat pozornost a snažit se uspokojit jejich nároky. To je sysifovská práce, protože ať děláte co děláte, vždycky někoho naštvete. Ale skupiny jsou jen tak vlivné, jak jsou populární, takže bez podpory populací nemají žádnou sílu a jsou k ničemu.“ To například znamená, že v agrární společnosti se nebudete muset starat o průmyslníky nebo odboráře.

Diplomatické hry jsou podle Anwarda v podstatě „diplomatickou šikanou“. „Pokud chcete získat kousek země, musíte usednout k jednacímu stolu. I když to může vypadat, že budete jen naprázdno slibovat, vaši oponenti nejsou hlupáci. Zváží všechna pro a proti, míru vaší chamtivosti a vaše vztahy s ostatními státy. Nebude to prostě tak jednoduché, jako slibovat méně inteligentním jedincům koblihy.“

Zdroj: Paradox Interactive

Přestože se všechno odehrává v rozmezí pohých sta let, můžete klidně očekávat, že jedna herní seance bude stejně dlouhá, jako v CKIII nebo EUIV. Je to bouřlivá doba, plná revolučních změn. Velmi dobře je to vidět na stromu technologií, který je zaměřen spíše na velké objevy od významných zbraní po významné myšlenky. Ve většině her je dobré přijímat znalosti jiných států, ale ve Victoria 3 to dobré nebude. Pokud budete hrát například za autokratický stát, přísně ovládající svůj lid, určitě nebudete chtít, aby měl plebs nějaké hloupé nápady ohledně lidských práv.

„To může být dobrým důvodem takovému objevu bránit“, říká k tomu Anward. „I když byste tím získali víc technologií, některé z nich pro vás mohou být nebezpečné a pak je vhodné nasadit silnější cenzuru a omezit některé myšlenky, které se do vaší země dostávají. Snažili jsme se – ovšem ne natvrdo definovaným způsobem – přimět hráče, aby zkoušel různé druhy postupu. Když budete hrát za menší zemi, více se zaměříte na rozvoj ekonomiky a přestože budete mít ve svém regionu určitý vliv, nebudete na jevišti světové politiky velkým hráčem. Velmoce se soustředí spíše na koloniální politiku, což jim poskytuje velký vliv a promítá se to do manipulace s politickými a diplomatickými systémy. Jsou to globální hráči, kteří se snaží přizpůsobit svět svým představám.“

Zdroj: Paradox Interactive

Victoria 3 bude náročná i ve srovnání se značně obtížnými hrami Paradoxu, ale má obsahovat prvky, pomocí kterých ji zvládnou i začátečníci. „Nechceme, aby to byla hra jen pro hardcore milovníky série Victoria. Chceme získat i nové hráče, kteří mají zájem o tento typ simulace společnosti a chceme, aby se značka Victoria rozvíjela,“ dodal Anward a já už jen dodám, že to snad nebude na škodu hratelnosti a komplexnosti. Při tvorbě her jde pochopitelně o zisk a hra se musí dobře prodávat. Opět musím připomenout osud Imperátora (což už mimochodem vůbec není špatná hra) a naději, že se z něj Paradox poučil.

Tak co, těšíte se? Já se těším moc. Možná jsem nepoučitelný, ale stejně se těším. Tak držme Paradoxu palce, ať se to povede.

WhiteHorse