Nejenom Paradoxem živ jest hráč…

Dostal jsem k vánocům hru. The Operational Art of War IV. Bylo to překvapení, ale všechny iluze jsem ztratil, když byl dar doprovozen větou: „Hele, že mi to přeložíš, viď?“ Některým osobám se neodmítá a tak jsem se do toho pustil. A když už jsem to udělal, předhodím to i hráčské veřejnosti. Tahle hra je přímo destilací strategie. Jak mi bylo řečeno, je určena pro ty nejzelenější ze zelených mozků. Asi bych se nad sebou měl zamyslet…

Ale k věci: ve hře se nekonají řádné grafické orgie, nepobíhají tam žádní pajduláci, nejezdí žádné tančíky, nelétají žádná letadýlka a milovníci spektakulárních efektů si na své rozhodně nepřijdou. Můžete sice zapnout 3D zobrazení jednotek, ale je tak nepřehledné a tak strašně ošklivé, že budete řvát hrůzou a rychle se vrátíte ke 2D. Grafika je velice strohá, maximálně funkční a poskytuje všechny potřebné informace, ale nemá cenu si nic nalhávat. Je to vysloveně menšinový žánr pro wargamery, kteří hluboce pohrdají „arkádami“ typu HOI 4. K dispozici máte mapu, na ní jsou jednotky, symbolizované čtverečky se základními údaji a typem jednotek, označené klasickými symboly NATO.

Sednul jsem si k tomu, abych to zkusil a začal jsem tutoriálem. Po několika hodinách jsem zjistil, že tohle je věc, která vás chytí a nepustí. Ale také jsem zjistil, že hráč, který na tenhle typ her není zvyklý, se asi na mapu bude dívat se zděšením a vůbec nebude tušit, co má vlastně dělat.

Proto jsem se nejprve pustil do počeštění hry a pak jsem přeložil ještě tu nejdůležitější část manuálu. Bez něj se totiž – pokud jste v podobné hře nováčkem – vůbec nechytáte. Aby to bylo přehlednější, udělal jsem z toho celkový manuál a pak manuál, rozdělený do osmi kapitol, nazvaných podle obsahu. Už jen nastavení hry je nutné si pečlivě pročíst, protože i když je ve hře česky, nic vám to asi neřekne. Pro dobrou míru jsem to doplnil ještě přílohou s vysvětlením symbolů jednotek.

The Operational Art of War IV opravdu není intuitivní hra. Funkce hry (jako je boj, zásobování a další), při hraní bez pročtení manuálu asi nepochopíte vůbec. Ale když se zorientujete, už od toho nevstanete. Tohle je mnohem horší past než obvyklé tahové strategie alá Civilizace, kde si říkáte „ještě kolo a jdu spát“.

S češtinou je trochu problém. Hra sice podporuje UTF-8, ale ne tak docela. Protože vznikla evolucí starších verzí, zůstaly tam některé relikty minulosti a i když skoro všechno v ní UTF-8 podporuje, zobrazení briefingu při výběru scénářů ne a nedá se to číst. Nicméně pokud si pak ve hře otevřete briefing z menu, zobrazí se správně. Hra sice všeobecně umí UTF-8, ale neumí ho editor událostí, takže zprávy ve scénářích mohou být jedině v „polodiakritice“.

Ze scénářů jsem přeložil pouze tutorial, ale víc není potřeba. Jakmile se s hrou seznámíte, žádné plky okolo nebudete potřebovat. Zprávy (v angličtině), které při hře budete dostávat, smějí obsahovat maximálně 56 znaků a jsou to hlášky typu „Čínští komunisté obsadili Kwangdong“, nebo „Kongres USA schválil všeobecnou mobilizaci“. To asi nebude dělat potíže ani hodně slabým angličtinářům. Časem možná přeložím další, ale vzhledem k tomu, kolik toho je a jak menšinový je to žánr, to není jisté.

Hra obsahuje 277 scénářů v historickém rozsahu od americké občanské války po nejžhavější současnost, takže zábava je zaručená na opravdu dlouho. Určitě stojí alespoň za vyzkoušení, i když to rozhodně není hra pro každého.

Hra není drahá a je k dispozici zde:

MatrixGames

A čeština je tady:

Čeština

WhiteHorse