Crusader Kings 3 – bude nebo nebude?

Paradox: „V minulosti jsme vydali několik špatných her… už to nechci dělat.“ 

Fredrik Wester hovoří o tom, proč je patrně nevyhnutelný Crusader Kings 3 a co se děje s RPG White Wolf.

Při personálních přesunech v Paradoxu se vyrojily dohady o možném vzniku Crusader Kings 3. Předpokládá se, že ohlášené DLC Holy Fury je poslední nový obsah do Crusader Kings 2 a tím CK2 skončí. Nemá cenu chodit ke kovaříčkovi, když můžeme jít ke kováři a proto dáme slovo těm, kteří jsou přímo u pramene. Závěry si z toho musíte udělat sami.

Paradox Interactive poprvé za poslední desetiletí získá nového CEO. Frederika Westera, dosavadního CEO Paradoxu, nahradí Ebba Ljungred. Pro Paradox to však rozhodně není nová osoba. I když fanoušci her Paradoxu Ebbu Ljungred většinou neznají, tato dáma v posledních čtyřech letech pro Paradox pracovala a velmi dobře ví, kam Paradox kráčí a jak chce dosáhnout svých cílů. Na letošním PDXCon odpovídala na otázku, jaké změny vidí v oblastech, ve kterých měl Paradox určité potíže.

„Jedná se o spoustu věcí“, řekla. „Jedním z nich je stanovení jasných kontrolních bodů. Měli jsme tu hru Runemaster a zrušili jsme ji pozdě, příliš pozdě. Celý tento tým se poučil, že je lépe některé projekty zrušit včas. Musíme přijmout fakt, že když zahájíme 10 projektů, čtyři z nich se pravděpodobně nezdaří. Přesná čísla nelze říci, ale nejedná se o selhání společnosti, nebo lidí, kteří na tom pracují. Je to zkrátka součást procesu.“

Ebba Ljungred
Frederik Wester

Tato skutečnost byla zřejmá v produktech, které Paradox představil na PDXConu tisku: dvě úplně nové hry, z nichž jedna byla zahájena před více než pěti lety. Bylo to patrné i na finančních výsledcích. V minulém roce se zisky společnosti téměř ztrojnásobily, navzdory tomu, že vyšla jen jedna nová hra.

Později tentýž den Fred Wester řekl: „Víme, že určitá část našich příjmů plyne z toho, co již máme hotové, od lidí, kteří jsou nám věrní. Ale vyvíjí to tlak na týmy, aby vytvářely vysoce kvalitní obsah. Na jednu stranu máme zákazníky s vysokými nároky, na druhou stranu jsou ochotni zaplatit za kvalitu.“

Dále řekl:„Pokud jste v únoru 2014 zaplatili za Crusader Kings 2, kdy byla hra vydána, máte dnes čtyř až pětinásobně větší hru, než první verzi před šesti lety. Myslím, že většina lidí je s tím spokojena, ale vždy se najde někdo, kdo si bude stěžovat.“

„Teprve po vydání zjistíte, co se lidem ve hře líbí“, říká Wester. „Například Crusader Kings 2… Začátky nebyly moc působivé. Pak jsme vydali DLC Meč islámu a pak další DLC Staří bohové… a najednou začala hrát spousta lidí, pro které se CK2 stalo kultovní záležitostí a to se podaří jen málokteré hře. Lidé vidí ty příběhy a říkají si – tohle chci hrát.“

„Všimněte si, že jsme podnikli kroky k tomu, aby naše hry byly méně komplikované, ale ne méně složité. Stellaris je velký krok správným směrem. Pod kapotou má velmi složité součástky, ale začínáte s jednou lodí, jednou planetou a jednou věcí, o kterou se musíte starat. Pak toho posupně ve hře máte na starost stále více.“

Je otázkou, zda Crusader Kings 2 svými DLC, která byla hnacím motorem úspěchu, může napodobit přístupnější hru, jako je Stellaris. Odpověď zní – asi nemůže. A to je jeden z důvodu, proč je pravděpodobné vydání další verze.

„Nejspíš to v určité chvíli uděláme a důvodem bude technická obtížnost, kterou u Crusader Kings 2 máme. Do hry už nemůžeme dát více obsahu, než je v ní dnes. Mapa je opravdu velká a je tam množství obsahu, na které původní hra nebyla stavěná. Asi budeme muset celou hru vzít, trochu s ní zatřást a začít úplně znovu.“

To potvrzuje přístup, který Ebba Ljungred shrnula jako ochotu říci dříve v procesu vývoje stop. Mnozí vydavatelé by se obávali nechat uplynout před vydáním nové hry šest let ze strachu, aby nepropásli příležitost. Paradox tak ukazuje svou sílu a trpělivost.

Totéž platí o kolekci White Wolf, získané Pardoxem v roce 2015, zahrnující World of Darkness, Vampire: The Masquerade a Werewolf: The Apocalypse.

Viceprezident společnosti Paradox v oblasti vývoje obchodu Shams Jorjani uvedl:„Koupili jsme White Wolf, protože jsme věřili, že má velkou sadu IP, která by mohla být použita množství různých druhů RPG.“

Wester to potvdil s poukazem na to, že Paradox se v jedné ze svých oblasti hodlá více zabývat RPG. Řekl však: „Způsob, jakým nyní Paradox funguje znamená, že cokoliv může být zrušeno ještě před alfa verzí, pokud to nebude mít dostatečnou kvalitu. Máme sadu her White Wolf. Existuje několik projektů, které se nyní pohybují na úrovni experimentu a lidé se ptají, proč to trvá tak dlouho, než něco s tématem White Wolf uděláme. Chceme to udělat správně a to vyžaduje čas V minulosti jsme vydali některé mizerné hry. Vím, jaké je vydat špatnou hru a už to nechci dělat.“

Z toho všeho plyne, že vznik Crusader Kings 3 je celkem pravděpodobný. Zatím je však na místě pouze opatrný optimismus a jásat bude možné až po oficiálním ohlášení.

zdroj: gamesindustry.biz

WhiteHorse